1. nap - március 30.

A mai napon betekintést nyertünk a Petőfi Színház kulisszái mögé. A körbevezetőnk Keresztes János, művészeti titkár úr volt. 

1908. szeptember 17-én nyitotta meg kapuit a Petőfi Színház, Medgyaszay István tervei alapján. 1961-ben jött létre az önálló társulat, 1988-ban felújították és kibővítették az épületet. Téves információk miatt teljesen le akarták bontani, és amikor már csak a főfalak álltak kiderült, hogy a falak sokkal tartósabbak, mint gondolták volna. A padlózatot ma már márvány fedi, amelyet Kubából szállítottak a városba. A falakat Zsolnay procelán borítja. Az intézmény mindig igyekszik egy aktuális darabhoz valamilyen egyedi kiállítást adni, így most a színpadon lévő Kulcskereső darabhoz repülők kiállítást nyitottak az előtérben.

     

A próbaterem a színpad alatt helyezkedik el. A felújítások során felmerült a kérdés, hogy helyén gépházat létesítenek, ami a forgószínpadot működtette volna. A terem fény- és hangtechnikával felszerelt, ezzel is segítve a megfelelő felkészülést. Illetve, tükörfal szolgál a táncórákhoz segítségül. Ide csak a vázlatos díszletet építik be, lehetővé téve a jelentek tökéletes kigyakorlását.

 

Láthattuk a varrodát, majd a raktárhelyiséget is. Itt mindig az aktuális darabok díszleteit tárolják. A díszletet külső raktárműhelyben építik a rendező és a díszlettervező elvárásai szerint. Ezután teherautóval szállítják a színházba, ahonnan teherliftek segítségével emelik fel az oldal színpadhoz. A legtöbbjük kerekeken mozgatható. Így láthattuk a Chicago, a Légy jó mindhalálig, a Levelek a lövészárokból, a Kulcskereső és A vadkacsa díszleteit.

      

Felmehettünk a színpadra is. Bár a nézőtér onnan kisebbnek tűnik, mégis 449 főt képes befogadni. Megtudtuk, hogy a színpadi jobb és bal oldal mindig a rendezői jobbnak és balnak felel meg. A próbákat és az egész előadást a színpadi ügyelő irányítja, aki mikrofonon szólítja a szereplőket. Az igazgatói páholyt általában nem adják ki, fenntartják a fontosabb vendégek számára. 

A páholyoknál lévő férfi és női mosdók mellett lépcsők vezetnek a világosító és hangosító termekhez. Innen az egész színpad belátható. Megismerkedtünk a fejlámpákkal, a keverőpulttal.

Összeségében a legértékesebb információ a mai túránkról, hogy a háttérben dolgozó szakemberek legalább annyit hozzátesznek a darabhoz, mint maguk a színészek.